Met je brein op fitness?
Hoe meer we leren en ontdekken over het brein. Hoe duidelijker het wordt dat het brein aanpasbaar en trainbaar is. Tekorten, zwakke punten en stoornissen kunnen opgelost of verminderd worden door het brein de juiste stimulans te geven. Ook kan je het brein trainen om nog beter te worden in zaken die belangrijk zijn voor je.
brein plasticiteit
Hoewel de bekende uitspraak, “Neurons that fire together, wire together.” – van Donald Hebb al uit 1949 komt. Begint pas de laatste jaren duidelijk te worden wat dit betekent. De uitspraak zelf wil zeggen dat hoe vaker je iets doet, hoe sterker en efficiënter het gedeelte in het brein wordt waar deze handeling is opgeslagen.
het focus systeem
Door deze eigenschap van het brein bewust toe te passen kunnen zwakke plekken in het brein sterker gemaakt worden. En niet bestaande paden kunnen zo ontwikkeld worden.
Dat is precies wat Focus doet, het gebruikt speciaal gefilterde muziek door lucht en beengeleiding in combinatie met speciale oefeningen om het brein te vormen.
kleine hersenen?
De naam Cerebellum komt uit het Latijn en betekent kleine hersenen. Het cerebellum is betrokken bij ontzettend veel functies van ons brein. Je zou het wel de processor van ons brein kunnen noemen.
Het is niet alleen verantwoordelijk voor beweging en balans. Maar het zorgt er ook voor dat we nieuwe vaardigheden kunnen ontwikkelen. En nieuwe woorden kunnen leren en gebruiken. Verder speelt het een belangrijke rol in het omgaan met onze emoties en beslissingen nemen.
Het Cerebellum is maar 10% van de totale grootte van ons brein. Maar het bevat meer dan de helft van het aantal neuronen van ons hele lichaam. Het Focus systeem richt zich dan ook op het Cerebellum om zo voor de benodigde veranderingen te kunnen zorgen.
Alle leeftijden
Focus wordt ingezet voor alle leeftijden. Ook op leeftijd kan het een heel belangrijk instrument zijn om bestaande vaardigheden te behouden en zelfs te verbeteren.
Uiteindelijk willen we allemaal op een gezonde en fijne manier oud worden. Focus wordt daarnaast ook ingezet bij bijvoorbeeld topsporters om voor nog betere prestaties te zorgen.
Optimale prestaties
Omdat het op de juiste wijze gebruik maakt van de plasticiteit van ons brein is het ook bij uitstek ervoor geschikt om ons brein en lichaam beter te laten functioneren.
Speciale programma’s zorgen ervoor dat onze aandacht, focus en hoe we prikkels verwerken verbeteren.
Tekorten
Veel stoornissen zoals ADHD, Autisme en Dyslexie hebben als eigenschap dat een gedeelte van het brein zwakker en minder goed ontwikkeld is.
Het Focus systeem richt zich met speciale programma’s op deze tekorten.
Hierdoor worden symptomen en klachten verlicht en gaat het brein steeds beter functioneren.
focus op het nieuws
Hier zie je een filmpje van het Amerikaanse CBC nieuws over Focus.
Waarin de ouders en leerkrachten vertellen over hun ervaringen met het focus systeem bij kinderen met autisme.
Het Focus systeem
Dat klinkt allemaal fantastisch maar;
Werkt het wel echt?
Absoluut, we werken er zelf nu al enige tijd mee en zijn zeer tevreden over wat het doet. En we hebben voor we ermee begonnen ook veel gelezen over de ervaringen van andere behandelaren. Daarnaast is er uitgebreid onderzoek naar gedaan, wat je hier kan lezen.
Waarom is het nog niet bekend?
Goede vraag, in Nederland wordt het nog weinig toegepast omdat het nog niet bekend is. In de USA waar het ontwikkeld is, wordt het al wel veel toegepast. Wij hebben er inmiddels ruime ervaring mee. Hierdoor kunnen we je goed helpen en begeleiden.
Wordt het vergoed?
Bij een officiële diagnose kan het betaald worden vanuit een persoons gebonden budget.
Soms kunnen er ook afspraken bij gemeenten gemaakt worden. Zodat deze het deels of helemaal vergoeden. Je kan hiervoor vaak terecht bij het wijkteam.
We kunnen je altijd advies geven als je hier vragen over hebt.
Wat vinden andere mensen ervan?
Dit gaf de juf van een van onze jonge cliënten als feedback:
Het begon na een tijdje op te vallen dat T. zonder de lichte spanning over wat deze dag weer zou brengen de klas in kwam. Het lukte hem steeds beter zich te richten op het werk en erbij te blijven met zijn aandacht. Waar het eerder een klus was om het werk af te krijgen, met de daarbij horende spanning, lukte het nu wel om het werk af te krijgen. Daarmee groeide zijn zelfvertrouwen en kwam er meer rust in zijn schooldag. Ook zijn motoriek werd soepeler.